maanantai 23. kesäkuuta 2014

Kohti Gotland runttia.....

Noniin, tuli pieniä muutoksia kesän kilpailu ohjelmaan, alunperin piti mennä H2O:lla helsingin regattaan, sitten tuli (taas) gasti ongelmia niin myös Ellinorellakin olisi voinut mennä kyseiseen regattaan, mutta Juholta tuli soitto juuri, kuin olin siirtämässä Elliä ESF:lle ja pyysi mukaan Runttiin, sillä Ilkka ei päässyt. Ajattelin, että kyllä runtti on varmaan aika magea kokemus ja päätin tulla mukaan.

Siirtopurjehdukselle pääsin kanssa mukaan, lähettiin HSK:lta lauttasaaresta heti juhannuksen jälkeen maanantaina, tarkotuksena oli päästä nopeasti tukholmaan, että kerkii paikanpäällä fixailla ja duunailla venettä kondikseen, mukana oli Häbä, faija ja Tapio. Päätettiin tehdä reitti suunnitelma niin, että oltaisiin tiistai-iltana maarianhaminassa, koska faijalla on lento maarianhaminasta keskiviikkona.

Ekana päivänä, ei tuullut melkein ollenkaan ja mentiin moottorilla barösundiin asti, jossa nostettiin iso ja code, mutta se hupi ei kestänyt kauan, kerittiin purjehtia noin tunnin, kunnes tuuli hyyty ja moottori alkoi pauhamaan. Moottorilla mentiin sitten aurinkoisessa säässä kasnäsiin asti, matkaa kertyi 90 mailia ja perillä oltiin puoliltaöin.

Toisen päivän sää ennuste ei näyttänyt aluksi lupaavalta, lähettiin häbän kanssaa painamaan (taas moottorilla, kun ei tuullu) kohti maarianhaminaan, lähettiin tasan klo 06.00, vähän sadetta tuli aamulla, mutta gulkkronan selän lopussa aurinko alkoi paistamaan, ja alettiin herättää loppua miehistöä purjeiden nosto mielessä, mutta juuri kun oltiin saatu iso ylös niin tuuli hyyty ja lopulta laskettiin se alas. Kihdin selällä alkoi tuulla 5-8m/s ja nostettiin purjeet ylös ja päästiin purjehtimaan kohti ahvenanmaata, päästiin lopulta purjehtimaan maarianhaminaan asti ja perillä oltiin jo 20.00 aikoihin, matkaa tuli 90 mailia.

Kolmantena päivänä tarkoitus oli ylittää ahvenanmeri ja jäädä furusundiin yöks. Tuuli ennuste näytti pohjoisesta 8-10m/s tuulta, eli täydellinen purjehdus sää. Aluksi mentiin pelkällä genualla, mutta lopulta rykästiin iso ylös ja lähettiin lentämään 9 solmun vauhtia ja yli 10 surffeissa! Oltiin hyvissä ajoin jo furusundissa ja matkaa kertyi vajaat 40 mailia

Neljäntenä päivänä ajateltiin mennä ihan keskustaan saakka ja katsomaan mihin saataisiin vene, mahdollisesti jo kisalaituriin. Aurinko paistoi ja ajettiin moottorilla vaxholmiin asti, ja siellä lähettiin pelkällä codella purjehtimaan kohti Tukholman keskustaa. Päästiin jossain klo 14 aikaan djurgårdenin luo, menttin katsomaan skeppsholmenia ja siellä oli kisalaiturit ja kaikki valmiina, niin päätettiin mennä vaan suoraan kisalaituriin parkkiin. Saatiin katsastus tehtyä (mikä oli erittäin tarkka ja tiukka, mutta heittämällä läpi) heti kun päästiin laituriin.

Matkaa tuli yhteensä 260 mailia, nyt viimeisiä valmisteluita, Gotland runtin lähtö on sunnuntaina jo klo 13.00