perjantai 6. kesäkuuta 2014

SLAM Suursaari race 2014

Noniin, tänä vuonna pääsin vihdoin mukaan Suursaari raceen, aina on tullut jotain tielle viime vuosina. Vene on Finngulf 43 "Viuhutar".

Lähtö oli perinteiseen tapaan haukilahden Mellstenin rannan edustalla, mutta viimevuosista poiketen Suursaaren kierron jälkeen, pitää käydä kiertämässä Tallinnan matala, jonka jälkeen sieltä kasuunille (Helsingin majakka). Tänä vuonna S/Y Viuhutar oli ekaa kertaa ORCi 1 luokassa.

Perjantai

Lähtö oli perjantaina klo 21.00 hyvin kevyessä säässä, ja pientä sumuakin oli havaittavissa, melkein heti startin jälkeen tuuli otti ja lähti, ja jäätiin noin tunniksi lillumaan täysin pläkässä melkin ja haukilahden välissä. noin klo 22 aikaan alkoi pieni lounais/länsi tuuli vireytyä noin 2-4m/s ja alettiin kryssiä kohti kasuunia. Klo 24 alkoi vahdit, suursaari ajettiin kahdella vahdilla 3h sykleissä. Oli Petrin "Häbän" vahti, jossa oli Juha, Ilkka, Pete ja Tapsa, toisessa vahdissa oli ruorissa Thomas, ja Juha, minä ja faija miehistössä, kippari Juho oli vahtivuorojen ulkopuolella ja tuli auttamaan aina tarvittaessa.

Lauantai

Lauantai aamulla heräsin klo 03.00 "Auringonnousu" vahtiin, joka oli 03.00-06.00. Tuuli oli taas hyvin kevyttä, oltiin kierretty kasuuni ja oltiin matkalla kohti kalbådagrundetin majakkaa. Tapahtui paljon spekulaatioita purjeiden suhteen, vaihdettiin edes takas, minä ja Juha oltiin keulilla. Klo 09.00 alkoi viimeinen vuoro ja silloin alkoi tuuli hieman viriämään, oltiin nyt menossa kohti kotkan porttia spinnulla. Lopulta päivällä tuuli nousi 7-10m/s ja vene alkoi lentämään 9-10 solmun vauhdilla kohti Kotkaa. Kotkan portin kohdalla jiipin aikana, saatiin kevyen kelin S2 spinnu jumiin keulastaagiin ja siihen tehtyä iso reikä, sen verran ison reikä siihen tuli, että se spinnu oli pois pelisä loppukisan ajan. Kotkan portin jälkeen otettiin kurssi kohti suursaaren eteläkärkeä, tuuli alkoi kunnolla nousta yli 10m/s ja broachaaminen oli hyvin lähellä kun ajettiin sivutuuleen S3 spinnulla. Suursaaren pohjoiskärjen luona otettiin spinnu alas, ja med/heavy genua ylös, FG41 "Speculator" oli aivan meidän vanavedessä, mutta meidän meno alkoi takkuilla kun kovat puuskat ja liian iso genua teki menosta hyvin takkuista ja iso pakkasi jatkuvasti. Suursaaren eteläkärjellä otettiin 3 genua ylös ja reivi isoon ja meno alkoi sujua taas noin 8-9 solmun nopeudella paahdettiin kohti kotkanporttia. Kotkan portilta otettiin kurssi kohti Tallinnaa, edessä oli pitkä 60 mailin kryssi yön yli aluksi noin 10m/s tuulessa.

Sunnuntai

Kokanportilla menin nukkumaan ja heräsin yövahtiin (klo 24-03), olimme noin 30 mailia Tallinnan matalasta, ja meidän vahdin kohdilla alkoi tuuli kääntymään etelän kautta kaakkoon, ja purjeiden vahto oli jatkuvaa, ekaksi light genuaan ja siitä codeen. Heräsin klo 06.00 kun meidän vuoro alkoi, siinä vaiheessa oltiin juuri nostettu spinnu ja Tallinnan matala näkyi takana, kurssi oli kohti Helsinkiä. Huomasin tuttuja veneitä ympärillä, jotka oli saanut meidät kiinni, näköjään ne veneet jotka olivat lähellä eestin rannikkoa pääsi spinnulla paahtamaan matalalle ja saivat huimia gaineja, me sillävälin oltiin kauempana rannikkosta ja meidän huono sijoitus huononi ennestään. Sade ja ukkonen toi kovia tuulen puuskia, tuuli noin 8-12m/s ja päästiin melkein 10 solmua paahtamaan kohti kasuunia. Kasuunin kohdalla tuuli hyytyi kokonaan, maali alkoi näkyä, aurinko paistaa ja koko miehistö odotti maaliin pääsyä, pikkuhiljaa lilluttiin kohti maalia, ja melkin kääntöpoijulla tuli se toivottu tuulenvire ja päästiin maaliin noin 5m/s tuulessa. Maalissa oltiin Sunnuntai aamupäivällä noin 10 aikoihin, 37h purjehdittu aika.

Sijoituksista ei tarvitse edes puhua, kisa ei vaan ollut Viuhuttarelle sopiva, kevyttä ja kryssiä niin ei vaan kulje, ja vielä taktiset epäonnet siihen päälle, mutta kisa oli rankka ja sopiva harjoitus heinäkuun Gotland runttia varten, joka on tuplasti pidempi.

Suursaari 2014 video (https://www.youtube.com/watch?v=XR1SvRv_D0k)