lauantai 14. kesäkuuta 2014

rRegatta 2014

Vihdoinki alkaa Kutos kausi! Tänä vuonna tyypilliseen tapaan ensimmäinen kisa on rRegatta ESF:llä Pentalassa.

Ensimmäiseksi lähettiin torstaina siirtopurjehtimaan Ellinore Tervasaaresta (kotisatama) Pentalaan, meitä oli Pasi ja Antti ja meikäläinen. Siirto meni hyvin, oli aika kevyt keli, mutta kyllä sinne aikanaan päästiin, mentiin amiraalisataman puolelle, koska tultiin vasta 11 aikaan perille. Startti luottelon mukaan, veneitä oli 18 kappaletta, mikä on aivan mahtavaa!

Lauantai

Lauantaina oli luvassa hyvin kovaa ja puuskaista tuulta, heti kun pääsin ESF:lle niin "tööt tööt" ja AP ylös, eli vähintään tunnin venaus....mahtavaa. Kun AP tuli alas jossain 12 aikaan, tuuli oli jopa yltynyt hieman, ja rannassa ainakin puuskat oli 15m/s, mutta kisanjärjestäjät lähetti silti veneet radalle. Kun päästiin radalle, joka sijaitsi kytön pohjoispuolella, oli hyvin suuret aallot ja puuskainen tuuli. Ikävä kyllä heti startin jälkeen meni genuan fallin ulkokuori poikki, ja kun sinä päivänä oli vain yksi lähtö, niin päätettiin lähteä vaan takaisin satamaan. Kun veneitä alkoi tulla satamaan, selkeästi ilmapiiri oli hieman kireä, koska tuuli oli ehkä hieman liikaa kauden ensimmäiseksi kisaksi, ja ainakin yksi hiilikuitu spinnupuomi meni poikki kuin hammastikku, mutta muuta vahinkoa ei tapahtunut, tämä kertoo veneiden hyvästä laadusta.

Sunnuntai

Sunnuntaina alustavan ennusteen mukaan pitäisi olla hyvin kevyt tuuli, ja niin olikin aluksi, mutta sitten 11 aikaan tuuli alkoi nousta johonkin 4m/s ja viimeinen lähtö ajettiin 10m/s tuulessa. Meillä oli heti pieni ongelma, koska Antti, meidän kippari oli sairastunut ja meitä oli vain neljä, no mikäs siinä, vähä enemmän hommia meikäläiselle, sillä mun pitää olla keulalla ja pulpetissa melkein samaa aikaa. Eka lähtö meni mainiosti, mutta mentiin liikaa toiselle reunalle ja tuli pahasti takkiin, no kisaa on vielä kaksi lenssi osuutta ja yksi kryssi, eli kaikki on vielä mahdollista. Ylämerkillä oltiin aika häntäpäässä, mutta tehtiin muutama hyvä taktinen päätös ja päästiin maaliin 10. Seuraava startti oli hieman kovemmassa tuulessa, mutta se on vaan hyväksi meille, vene kulki yllättävän hyvin, ja vain yksi moka alamerkillä, joka johtui yhden jätkän puuttumisesta. Oikein hiki meinas tulla kun piti heti puomin laskun jälkeen alkaa vinssaa genuaa sisään. Vika pätkä ylämerkiltä ESF:lle oli mageeta slööriä 11m/s tuulessa ja Ellinore kulki aivan uskomattoman hienosti, tasasesti ja broacheista ei tietoakaan, nopeuttakin oli melkein 10 solmua.

Taas oli hieno kauden avaus, tuulta oli ehkä hieman liikaa, mutta aurinko paistoi ja laiturilla oli hyvä meininki.

Video lauantaina, kun oltiin menossa takaisin satamaan (https://www.youtube.com/watch?v=zeRxLG8KYIY)

Lauantain startti, juuri ennenkuin meni Genuan falli poikki.
Veneet oikeelta: Jolanda III, Ellinore, Toy (© Esko Kilpi)

Ellinore slööraa hienosti spinnulla 10m/s tuulessa. (© Jorma Rautapää)

Kuva ESF laiturilta, Ellinore toinen vasemmalla oleva lakattu 6mR (© Esko Kilpi)