keskiviikko 2. heinäkuuta 2014

ÅF Offshore Race "Gotland Runt" 2014

Alotan varmaan tämän tekstin kiittämällä Ilkkaa, sillä ilman hänen poissa oloaan, olisin ollut Helsingissä Ytterskärin luona kryssimässä myrskyssä, mutta pääsinkin mahtavan tiimin kanssa elämäni mahtavimpaan ja kiinostavimpaan avomeri regattaan!

Kuten jo aikasemmassa postauksessa kirjottelin, tämä projekti sai jo alkunsa viikko ennen paukkua siirrolla helsingistä tukholmaan, joka meni mainiosti. Meininki Tukholmassa oli aivan suuren maailman touhua, kaikki 300 venettä oli nätisti parkissa Skeppsholmenissa, mukana oli sponsori telttoja, tuhansia katsojia, live bändi yms. Jos vertaa Suursaareen alkoi hävettämään, sillä ainoot katsojat oli muutama haukilahtelista koiran kusettajaa, suomella on vielä pitkä matka....

Perjantai ja lauantai meni veneen valmistautumisessa ja ruokien/juomien tankkauksella. Sunnuntai aamulla oli veneessä jännittynyt tunnelma, ja asiaa ei auttanut se, että ei tuullut ja todellinen mahdollisuus oli, että ajettaisiin koneella sandhamiin asti jossa olisi startti. No lopulta pieni itäinen vire alkoi muodostua ja startit saatiin aikaiseksi. 

Sunnuntai


Lähtö oli kello 12 sunnuntaina aivan Tukholman ytimessä Viking terminaalin ulkopuolella, meidän luokassa (ORC A) oli 17 venettä, joista osa ammattilaisia ja loput erittäin kovia. Oli mageeta katsoa kun sadat tuhannet ihmiset katsoivat starttia rannoilta ja hurrasi, oli vaikea keskittyä kisaamiseen kun tuli niin epärealistinen fiilis. Startti meni aivan penkin alle, kun oltiin aivan liian ylimielisiä ja meidät luffattiin, mutta kun ei ollut ohjailuvauhtia, niin vedettiin kevyt kylkipusu viereisen veneen "Foxy lady" (IMX 40) kanssa, no ei muuta kuin 360 ja sieltä näyttivät peukkua ja kisa oli alkanut. Vaikea kuvailla kuinka mageeta on kryssiä tukholmasta ulos, kun 300 kisavenettä väistelee: Laivoja, yhteysaluksia, huviveneitä ja toisiaan kiireisenä ja aurinkoisena sunnuntai ilta-päiväna, kyllä oli meikäläisellä kädet täynnä tähystäjänä.

Alku oli siis kevyttä kryssiä sandhamiin asti, ja kevyt kryssi on Viuhuttarelle niin tappo keli, että koko fleetti karkasi karkuun, onneksi mukana kryssi toinen meidän luokan vene Vincermo Quattro (Dehler 45), joka piti kisavietin kovana. Sandhamin jälkeen alkoi kurssi laskemaan ja nostettiin genaakkeri ylös ja päästiin vihdoin liikkumaan 8-9 solmua, ikävä kyllä sandhamin kohalla oltiin 16/17, mutta takaa-ajo alkoi, ja kelit alkoi suosia Viuhutarta. Almalla spinnu nousi ylös ja alkoi sunnuntai olla pulkassa, mutta juuri ennenkuin meidän vahdin piti mennä nukkumaan, niin S2 spinnu repeytyi, sillä kova allokko nyki sitä niin paljon. Onneksi Juha Tähti huomasi sen ja spinnu vaihdettiin ja S2 korjaukseen.

Maanantai


Yleinen taktiikka oli pysyä rhumb linella (suora reitti reittipisteeltä - reittipisteelle), jos ei ole muuta syytä poiketa muualle, ja taktiikka alkoi toimia hyvin, kun maanantaina päivällä päästiin ohittamisen makuun kun päästiin 4Tyone (Dehler 41) ohi. Maanantai meni spinnulla koko päivä, tuuli noin 0-8 solmua ja välillä pientä sumua ja aurinko paistoi koko päivän, eli erinomainen purjehdus päivä. Visbyn luona päästiin vähän actionin makuun, kun 10 solmun tuulessa vedettiin codella fleettiä kiinni kauniissa auringon laskussa. Almalta visbyn käntömerkille matkaa oli noin 95mailia ja sijoituksemme oli 13, eli olimme saaneet 3 sijaa kiinni.

Visbyn jälkeen spinnulla kohti gotlannin etelä-kärkeä. Yöllä tuuli hiipui taas ja fleetti jäi seisomaan. Tiistain aamun aikasin tunteina alkoi tuuli virkistyä ja saatiin codella taas hyvin porukkaa kiinni, hoburgin kohalla oltiin 11, eli 2 venettä saatu jälleen kiinni, alkoi miehistö motivoitua ja tunnelma oli katossa.

Tiistai


Hoburgin jälkeen edessä oli taas kevyttä kryssiä matalissa vesissä, mutta se klaarattiin hyvin ja lopulta saatiin spinnu ylös ja pienen ukkospuuskan vauhdittamana lähdettiin kohti fåröta. Tiistai iltana tuuli kääntyi kuin seinään ja spinnu alas ja kevyttä kryssiä kohti fårön pohjoiskärkeä. Kun meidän vahti luovutti vuoron koira vahdille (00-04) niin näimme fårön majakan noin 2 mailin päässä, ja kun heräsimme 4 tunnin päästä, se sama majakka oli aivan yhtä lähellä. Me lilluimme 04-05 aikana niin, että lokissa oli 0.0 tuulen nopeus ja boatspeed, lopulta noin kuuden aikaan keskiviikko aamulla alkoi tuulla ja päästiin codella liikkumaan kohti gotska sändötä hyvässä vauhdissa.

Keskiviikko


Päästiin purjehtimaan noin 6 solmun tuulessa ja 7 solmua boatspeediä, ja maali oli hyppysissä, fiilis veneessä oli jo, että nyt mennään täysiä maaliin, mutta kuten tämä kisa on aikasemminkin näyttänyt, kaikki on mahdollista ja pari mailia GS:ssän ohituksen jälkeen tuli älytön vesisade ja täysi pläkä. Yllätyksenä oli se, että koko ORC A fleetti oli edessä, mukaan lukien Team SCA veneet (Farr 45), selvästi tämä oli "klassinen" uusinta startti 50 mailia ennen maalia. Pläkän jälkeen nostettiin spinnu ja keskiviikosta tuli yksi hiennoimmista kilpailupäivistä ikinä, 16-18 solmua tuulta, spinnu päällä 8-9 solmua boatspeediä, aurinko paistoi ja meininki kannella oli mahtava kun top 10 häämötti.

Alman kääntömerkillä oli edessä spinnun lasku noin 18 solmun tuulessa, pienen preppauksen jälkeen niin manööveri meni kuin oppikirjasta, mutta muilla ei ollut niin hyvä onni, aivan vieressä oli meidän kilpakumppani "Josephine" (Luffe 48) jolla jäi spinnu jumiin topista, ja muutamassa minuutissa jätkä oli mastossa vetämässä puukolla topin poikki, erittäin nopeaa toimintaa. Vika 10 mailin pyrähdys almalta sandhamiin maaliin meni nopeasti, aluksi genualla, sitten coden kautta lopulta spinnuun ja maalissa oltiin 78h purjehduksen jälkeen, keskiviikkokna klo 17. Nopea suihku ja värdshusettiin illalliselle ja dykarbareniin tuopille. 

Kiitos Juholle ja koko muulle miehistölle mahtavasta ja ikimuistoisesta kisasta, sijoitus oli 7/17 ORC A luokassa, erittäin kovassa sakissa, yks sija parempi niin olisi tullut palkintokin mukaan, mutta tähän tyytyy erittäin hyvin. Kooste kisasta = https://www.youtube.com/watch?v=HGsot6oaIvk






Veneet parkissa skeppsholmenissa.




Super Maxi 100 "Hyundai"


















Spinnulla kohti Visbytä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti