lauantai 9. elokuuta 2014

6mR SM-kilpailut

Tänä vuonna 6mR SM:mmä:t oli samaan aikaan, kuin shampanja regatta ja Haiden SM:mmät ja järjestäjänä toimi HSS. Puitteet oli kunnossa, ja kun vene vietiin torstai-iltana liuskasaareen, rantsussa oli ilmaista bisseä ja makkaraa, ei ole ikinä ollu parempaa regatan aloitusta! Olin siis tyypilliseen tapaan "Elinore":n (L-35) keulagastina, mutta ei saatu viittä miestä kasaan, niin mentiin nelisteen, joka teki mulle enemmän hommia, mikäs siinä, ei ainakaan tullut aika pitkäksi.

Perjantai


Perjantaina oli luvassa kaksi lähtöä Isosaaren ja Santiksen välissä, tuulta ennustettiin 6-10m/s lounaasta ja aurinkoa, eli ennustuksien mukaan aika hyvä purjehdus sää. Kun päästiin radalle hieman ennen 11, ihmeteltiin kun tuli 10min varoitus paukku ilman että ylämerkit oli paikallaan, vaikka kuinka yritettiin etsiä ei nähhty millään yläpoijuja. No startti meni ihan ok ja alettiin kryssiä, mutta ei vieläkään tiedetty minneppäin, puolessa välissä rataa huomasin poijut, hyvin kaukana. Ylämerkille kun päästiin niin huomattiin, että kryssi kesti yli puoli tuntia! Lenssi sujui hyvin huonosti, yksi syy hitaaseen vauhtiin oli se, että veneellä ei oltu ajettu heinäkuussa ollenkaan ja kylki oli hyvin kuiva, jonka takia koko kylki vuosi kuin seula koko kryssin ajan, ja pumppu pauhasi, mutta se vesi jäi lillumaan pilssiin ja muualle sisälle. Lenssin aikana muutama vene meni ohi ja asiaa ei auttanut se, että rundattiin ala portista se merkki, joka oli kauempana ylämerkiltä ja menetettiin lisää. Toinen kryssi meni aivan sairaan huonosti, vene ei noussut ja nopeus oli hidasta, lopulta melkein kaikki meni ohi ja tulos oli aivan häntäpäässä, ei ollut toivottu ensimmäinen lähtö. Toisen lähdön startti oli aivan uskomaton, saatiin täydellä speedillä lippuveneeltä startti ja vapaissa tuulissa päästiin painamaan kohti ylämerkkiä, ajateltiin mennä isosaaren luo, jossa ei ollut niin paljon aaltoa (tuuli oli noussut 8-9m/s ja aalto oli huomattavaa), mutta kun päästiin aivan vasempaan laitaan saaren suojaan, huomattiin, että koko fleetti oli puolisen mailia meistä vasemmalle ja nosteli spinnuja....kisan järjestäjät oli siirtäneet poijuja puoleenväliin ja vasemalle, ja ei nähty niitä. Peli oli menetetty, oltiin niin ylhäällä, että olisi pitänyt nostaa spinnu, että oltaisiin päästy ylämerkille, ei muuta kuin lippu ylös ja kohti kaivaria. Ensimmäinen päivä ei siis mennyt hyvin, huonoa onnea, mutta lauantaina uudestaan!

Ei vaan saatu tarpeeksi speediä puskea aaltojen läpi. ©Esko Kilpi
















Suuri kutos fleetti ylämerkille kiipeämässä, Elinore on toinen vene vasemmalta. ©Esko Kilpi

Lauantai


Lauantaina oli vasta ensimmäinen shampanja regatan kilpailupäivä, heillä ja Hailla oli rata aivan HSS:ssän ulkopuolella, ja meidän piti mennä (taas) Isosaaren ja Santiksen väliin omaan yksinäisyyteen. Tuulta oli aamusta 3m/s mutta lopulta nousi vikaan lähtöön 6m/s. Ensimmäinen lähtö oli hyvin onnistunut, vene kulki hyvin, oltiin ylämerkillä fleetin keskellä. Lenssi sujui hyvin, mutta alamerkillä Astree III (F-46) jostain syystä ajoi merkin niin pitkälle, että menetettiin siinä paljon. Noustiin siitä huolimatta hyvin ja tulos oli kiitettävä 12. Toiseen lähtöön tuuli nousi hieman, mutta ei merkittävästi, vielä ajettiin light genoalla. Muutama paara tilanne syntyi, jonka takia menetettiin paljon krysseillä ekstra vendojen vuoksi, lensseilla noustiin, mutta ei tarpeeksi, päästiin juuri 20. sakkiin.

 Meikäläisellä oli paljon hommia erityisesti ylä- ja alamerkeillä, sillä oltiin vain nelisteen. ©Sailpix
























Ensimmäinen lähtö meni hyvin, ja kuten näkyy oltiin hyvillä asemilla ylämerkillä. ©Sailpix

Sunnuntai


Sunnuntai, viimeinen päivä, edessä oli paljon hommia, sillä sijoituksessa on paljon vielä parannettavaa. Tuulta oli aluksi noin 3m/s, mutta nousi 6-7m/s toiseen lähtöön, aurinko paistoi ja meno oli mahtavaa. Rata oli tällä kertaa aivan HSS:ssän etelä-puolella ja rannasta oli mahtava katsoa kauniiden kutosten tiukkaa SM taistoa. Ensimmäisen lähdön startti oli hyvin mielenkiintoinen, koko fleetti oli kasautunut lippuveneen luo, ja melkein 1 minutti ennen paukkua, meidän nostettiin lippuveneen väärälle puolelle, onneksi ei oltu ainoita. Sen jälkeen vedettiin 360 ja täydellä speedillä linjalle, lopulta ei myöhästytty aivan hirveästi, mutta selkeästi tuli huono startti. Kryssillä oltiin vähän kahden vaiheilla kumpi puoli valitaan, mutta lopulta pysyttiin aika keskellä ja ehkä hieman vasemalla laidalla, se ei ollu täysin väärä valinta, mutta veneet, jotka meni kokonaan vasemmalle nousi hyvin. Ylämerkillä paljon rähinää ja tiukkoja styyra/paara tilanteita, niistä selvittiin ja lenssillä alotettiin takaa-ajo. Elinore kulkee mainiosti lenssillä ja alettiin saamaan veneitä kiinni, toinen kryssi meni paremmin ja lopulta oltiin piikillä 15. ei täysin huono, mutta parempikin tulos olisi voinut tulla. Toinen lähtö meni ensimmäisen tavoin penkin alle ja oltiin 10 sekunttia linjasta myöhässä ja ei läheskään täydessä vauhdissa. Ensimmäinen kryssi meni hieman huonosti, sillä ei millään saatu venettä kulkemaan, mutta täysi katastrofi tapahtui ylämerkillä, kun oltiin kolmesta veneestä alimmaisena paaralla, ja styyralta tuli Topp (FIN-69), ja kun yläpuolella oleva Silene III (FIN-61) ei päässyt väistämään niin pakotettiin toppi väistämään, josta tuli meille 360 rangaistus, ja samalla protestoitiin Silenelle, kun he eivät antaneet tilaa esteen kohdatessa. Silene ei tehnyt rangasitus rundia, mutta me jouduttiin ala merkillä tekemään yksi pyörähdys ja oltiin täysin viimeisenä, mutta Elinoren miehistö ei lannistu niin helposti ja otettiin takaa-ajo päälle, lopulta ohitettiin kaukaa takana 4 venettä, mm Silene joka ei tehnyt rangasitus rundia. Tulos olisi ollut 15 paikkeilla, jos viimeisessä lähdössä ei oltaisi joutuneet tekemään rangaistusta, joka ei loppujen lopuksi ollut meidän syy, myös perjantain DNF haittasi aivan massivisesti tulosta. Hieman pettynyt olen tulokseen, mutta opittiin paljon ja ajettiin alimiehityksen alaisena, tästä ei voi kuin parantaa. Positiivisena asiana voin sanoa, että säät oli aivan mainiot ja HSS panosti after sailiin ja jokainen päivä lopulta päättyi hymyyn sijoituksesta huolimatta, myös veneen nopeus oli erittäin hyvä, harmi vaan että tuli huonoa onnea ja taktisia virheitä niin paljon. Suomen mestariksi nousi lopulta Tapio Lehtinen mahtavalla suorituksella, onneksi olkoon Maybe IV ja sen miehistö!


Rannalta näki hyvin kuinka kauniit kutoset kamppailevat suomenmestaruudesta.


Elinore meni lujaa lensseillä.  ©Esko Kilpi

Alamerkeillä oli tiukkoja tilanteita.


 Ylämerkillä jouduttii moneen otteeseen hankaluuksiin Silene III (FIN-61) kanssa (vasemmalla, Elinore oikealla). ©Sami Pitkänen




















Maybe IV (S-2) nousi suomenmestariksi mahtavalla purjehduksella. ©Esko Kilpi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti